Ons meetsysteem

metingstand
metingstand

Welke fiets past bij jouw lichaam? De juiste positie is afhankelijk van veel componenten. Samen gaan we op zoek naar de meest optimale en ergonomische fietspositie. 3D Bodyscanning is uniek in zijn soort en staat verder dan de meeste metingen die er al bestaan. In België zijn er momenteel slechts 2 winkels die over dit systeem beschikken waaronder wijzelf. We werken zowel statisch als dynamisch.

Body Scanning // four is een 360 graden 3D lichaamsanalysesysteem. Met dit systeem kunnen de beste onevenwichtigheden op het lichaam van de fietser worden geanalyseerd. De verkregen evaluatie is de basis van de verdere stappen voor de perfecte aanpassing van de fiets.

Er moet ook rekening worden gehouden met de gebruikseisen van de fietser. Met Body Scanning ben je snel op de perfecte fiets.

Het systeem is tot stand gekomen door de samenwerking tussen orthopedisch chirurgen, fysiotherapeuten, fietsers en ingenieurs.

HOE EN WAT WORDT ER GEMETEN?

Het is aan te raden om uw fiets zo nauwkeurig mogelijk in te stellen De ergonomische instelling van uw fiets is voornamelijk gebaseerd op de juiste analyse van uw biometrische gegevens en het beoogde gebruik. Een optimale fietsaanpassing optimaliseert de krachtoverbrenging en vermindert gezondheidsrisico’s.

Ergonomische aanpassing van de fiets – Aanpassing van de handgrepen – zadel ergonomie

Zadelhoogte

meting-storms

De zadelhoogte wordt altijd als het eerste ingesteld. Het wordt gemeten vanaf het midden van de crankschroef tot de bovenkant van het zadel of van voor het ergonomische opstapzadel, tot de bovenkant van de pedaal.

Zadelpositie

meting-storms

De zadelpositie is cruciaal voor het goede gevoel tijdens het trappen en de krachtoverbrenging. Het wordt verticaal gemeten door de trapas naar de neus van het zadel. De zadelpositie bepaalt de hoek tussen de kracht die op het pedaal werkt en de pedaalcrankarm. Deze hoek moet worden geoptimaliseerd voor de gehele crankrotatie (360 graden).

Afstand zadel – stuur

meting-storms

De afstand tussen het zadel en het stuur is afhankelijk van de lengte van het bovenlichaam en de zitpositie. Het wordt gemeten vanaf de neus van het zadel tot de positie van het stuur waar u de grip neemt(op een racefiets) of tot de top link positie (op MTB met een recht stuur). Deze afstand bepaalt vaak de lengte van het fietsframe. De afstand tussen het zadel en het stuur wordt gemeten met het fietsafstelapparaat of berekend met de bovenste buiscalculator als het frame alleen beschikbaar is als geometrie-informatie in de catalogus.

Stuurniveau

Het stuurniveau wordt uitgedrukt ten opzichte van het zadel. Er is hier een groot tolerantiegebied, omdat slechts drie basisrugposities (comfortabel, gematigd, sportief) worden gevraagd. In werkelijkheid zijn er nog steeds veel posities daartussenin. De drie zitposities zijn altijd gerelateerd aan de geselecteerde fietscategorie.

Framehoogte

meting-storms

De afstand tussen het zadel en het stuur is afhankelijk van de lengte van het bovenlichaam en de zitpositie. Het wordt gemeten vanaf de neus van het zadel tot de positie van het stuur waar u grip (op een racefiets) of tot de top link positie (op MTB met een recht stuur). Deze afstand bepaalt vaak de lengte van het fietsframe. De afstand tussen het zadel en het stuur wordt gemeten met het fietsafstelapparaat of berekend met de bovenste buiscalculator als het frame alleen beschikbaar is als geometrie-informatie in de catalogus.

Cranklengte

In principe betekent een langere crank meer koppel, dat kan worden overgebracht naar de trapas. De sprong van 175 mm tot 177,5 mm betekent een toename van het koppel met ongeveer 1,5%. Nu zou je kunnen denken dat hoe langer de crank, hoe beter de efficiëntie van de bestuurder. In principe is dat zo. Men moet echter de motorische vaardigheden van de fietser en zijn beenlengte niet verwaarlozen. Aan de mountainbike is nog steeds de bodemvrijheid toegevoegd. Daarom zijn alleen cranklengtes van max. 175 mm aangeboden. De standaard cranklengte voor trekking- en stadsfietsen is 170 mm, omdat de efficiëntie minder belangrijk is dan comfort. Speciale opdrachten zijn van toepassing op wielrenners met prestatiegerichte ambities.

Zithouding

De ergonomie van elke fietser is dus anders. Als de ergonomie van de stadsfietser comfortabel zitten is, een goed overzicht van het verkeer en gemakkelijk op- en afstappen. Ter vergelijking: de ergonomie van de wielrenner is aerodynamisch zitten, hoge cadans en optimale vermogen / prestatieverhouding.